FG/Ferrero, 5 kwietnia 2016

Czy globalne działania CSR można przenieść na rynek lokalny? Jak ma się do tego sport? W Polsce Grupa Ferrero nawiązała współpracę z PZPS i już od ośmiu lat organizuje ogólnopolski, całoroczny turniej siatkarski.

Czy globalne działania CSR można przenieść na rynek lokalny? Z jakimi wyzwaniami się to wiąże? Jak zaangażować w działalność firmy lokalną społeczność? To pytania, na które starali się odpowiedzieć eksperci podczas konferencji poświęconej strategii odpowiedzialności społecznej Grupy Ferrero. Spotkanie odbyło się 5 kwietnia w Ambasadzie Republiki Włoskiej w Warszawie.

W debacie, która towarzyszyła prezentacji raportu społecznej odpowiedzialności firmy Ferrero udział wzięli Dr Andrzej Gantner (Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności), Prof. Dr hab. Krystyna Gutkowska (Dziekan, kierownik zakładu Badań Konsumpcji, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, SGGW), Łukasz Kolano (Zastępca Dyrektora Generalnego, Inicjatywa Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact w Polsce), Dr Artur Fabiś (Adiunkt w Instytucie Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Społecznej i Andragogiki, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie), Dr Marta Karwacka (ekspert w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu), Sebastian Świderski (wielokrotny reprezentant drużyny narodowej w siatkówce i wicemistrz świata z 2009 r., Ambasador programu Kinder+Sport) oraz Enrico Bottero (Dyrektor Generalny Ferrero Polska Commercial).

W części działań firmy, dotyczących ludzi – nie tylko konsumentów, ale i lokalnych społeczności – wymieniono takie przedsięwzięcia Ferrero jak m. in. Fundacja Ferrero, Przedsiębiorstwa Społeczne Ferrero czy Kinder+Sport. To właśnie w ramach tej inicjatywy Polski Związek Piłki Siatkowej już od 2008 roku współpracuje z firmą, realizując naprawdę potężny program skierowany do dzieci, ale odbijający się jeszcze szerszym echem.

KINDER+SPORT

Dane dotyczące powszechności siedzącego trybu życia są alarmujące. Według Światowej Organizacji Zdrowia ponad połowa dzieci w wieku około 11 lat nie poświęca na aktywność fizyczną nawet 60 zalecanych minut dziennie. Inicjatywy podejmowane w ramach Kinder+Sport nabierają w tym kontekście szczególnego znaczenia, ponieważ w konkretny sposób angażują liczne grupy dzieci w aktywność fizyczną i zachęcają do edukacji fizycznej, propagując nowe życiowe nawyki.

Doskonałym przykładem jest Polska, gdzie Grupa Ferrero nawiązała współpracę z PZPS i od ośmiu lat organizuje ogólnopolski, całoroczny turniej siatkarski. Już w pierwszej edycji program zaktywizował aż 22 000 młodych osób. W ciągu ośmiu lat program zyskiwał na popularności i w ubiegłorocznej edycji udział wzięło 41 156 młodych zawodników i zawodniczek. W 2015 roku finał turnieju uświetnili swoją obecnością ambasadorzy programu: Piotr Gruszka i Sebastian Świderski oraz gość specjalny – Stéphane Antiga – trener i selekcjoner reprezentacji Polski w piłce siatkowej. Najlepsi zawodnicy w towarzystwie Ambasadorów Programu uczestniczyli w EXPO 2015 w Mediolanie, gdzie odwiedzili pawilon Polski i specjalny pawilon Kinder+Sport.

Aktualnie program rozszerzony jest o inicjatywy także w innych dyscyplinach: żeglarstwie oraz pływaniu: Kinder+Sport Sailing z udziałem ambasadora – Mateusza Kusznierewicza, mistrza olimpijskiego i mistrza świata w żeglarstwie oraz Kinder+Sport Swimming.

Kinder+Sport realizuje również misję propagowania radości płynącej z aktywności fizycznej w zakładzie pracy. Np. konsultacje specjalistów, czy wizyty u dietetyków. Jest to konkretne i kompleksowe podejście, które ma zachęcać także pracowników do zmiany trybu życia na zdrowszy i bardziej aktywny.

- Te dzieciaki są przyszłością tej dyscypliny – mówił ambasador Kinder+Sport Sebastian Świderski, ale też przede wszystkim podkreślał szersze znaczenie i szersze kręgi, jakie obejmuje program. – Dzieci bawią się w sport: mówimy tu o dziesiątkach tysięcy małych sportowców, ale nikt nie powiedział ilu rodziców, ilu dziadków jest zaangażowanych w ten projekt. Na turnieje przyjeżdżają całe zorganizowane grupy kibiców. To nie jest już tyko i wyłącznie projekt dziecięcy, to cała struktura.

 - Takie wczesne budowanie świadomości zdrowego trybu życia jest gwarantem, że nasze społeczeństwo, teraz trochę zasiedziane, będzie coraz zdrowsze.  Myślę, że te dzieci już teraz zdają sobie sprawę, co powinny robić teraz, by być zdrowym w przyszłości ­

www.pzps.pl to oficjalny serwis Polskiego Związku Piłki Siatkowej